Wat er gebeurt tussen de verhalen

DSC_0857~2Op woensdag 12 maart verzorg ik in het kader van de post-academische cursus ‘Recente Nederlandse en Vlaamse literatuur’ een lezing over K. Schippers’ laatste verhalenbundel Voor jou (2013).

In de verhalen uit Voor jou gaat Schippers op zoek naar het model van de schilder Balthus, volgt hij de gang van de jonge Rudy Kousbroek door het centrum van Amsterdam naar school, snuffelt hij in de aantekeningen van de operateur van het Hallen Theater en bladert hij in het boek Reflections and Shadows van de tekenaar Saul Steinberg. De verhalen van zijn zoektochten probeert hij tot een geheel te componeren tijdens een verblijf als gastdocent in Brussel. Er is echter iets dat zich tussen de verhalen wringt, iets wat zich opdringt, iets wat het ritme van de verhalen verstoort… Op pagina 64 van de bundel wordt duidelijk wat dat ‘iets’ is:

“Twee vrienden van me zijn ziek, Henk en Gerard, het voelt alsof ik ze in Nederland heb achtergelaten. Ik wilde het eerst buiten de verhalen houden, maar dat lukt me niet.”

In mijn lezing, getiteld ‘Wat er gebeurt tussen de verhalen’, probeer ik uit te pluizen hoe de twee overleden vrienden van de schrijver (Gerard Brands en J. Bernlef) zich precies in de verhalen nestelen, hoe het spel met heden en verleden gespeeld wordt en of we Voor jou misschien moeten begrijpen als een ‘herinneringsroman’.

IMG_20140305_125151

Leave a Reply

